İSLAM DEVLETLERİNDE İLK KURULAN ALEVİ DEVLETİ

Nakibül-Eşraflık Kurumu Abbasi hilafeti zamanında kurulan Büveyhi Sultanlığı ve Büyük Selçuklu Devleti bünyesinde de Nikabet Teşkilatı vardı.Bu devletler ismen de olsa Abbasi Hilafeti'ne bağlı devletlerdi.

Büveyhiler H.334-M.945'te Bağdat'a girmişler, H.447/M.1055 tarihine kadar adlarına hutbe okunmuştur.

Aslında kesin çizgilerle Abbasilerden bunları ayırmak doğru değildir. Nakiblerin tayinlerinden yine son onay halifelerce yapılıyordu.
Bu sabeple Büveyhiler ve Büyük Selçukluları ayrı ayrı anlatma gereğini duymadım.

Fatımiler ise H.297/M.909'da Rakka'da Abbasi Hilafeti'nden bağımsız Şii Hilafeti olarak kuruldu.Hicri 569/Miladi 1171 yılına kadar devam etmişti. Eyyübiler tarafında devletleri ortadan kaldırıldı.İslam dünyasında nikâbette ilk değişiklik Fatımiler tarafında yapıldı.Fatımiler Seyyid ve Şerif adını yalnız Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin'in soyu devam edenleri kastettiler, artık bundan böyle Hz.Ali'nin Kardeşleri Cafer, Akil ve Hz. Abbas'ın soyundan gelenlere Seyyid ve Şerif sayılmayacaktır.

Abbasi soyundan gelenler için Fatımilerin Nakib ve Nakibü'l Eşraflar tayin etmediler. Hz.Hasan ve Hz.Hüseyin neslinde olanlar için Nakibü'l Eşrâflar tayin ediliyordu.

Ebu'l Hasan Ali B.İbrahim (ölm.H.401) Mısır'da Talibilerin Nakibü'l Eşrafı idi. Nakiblerde aranan şartlar hemen hemen Abbasilerinkinin aynısı idi.Nakibü'l Eşraflar ilmiyeye sınıfına mensup kimselerdi.

Ebu Abdullah Muhammed Bin Hüseyin El Ürmevi (ölm.Hicri.650/Miladı:1252) Kazaskerlik ve elçilik vazifelerinde de bulunmuş, Fatımilerin Mısır'daki Nakibü'l Eşraflarından biridir.Dımeşk kadısı olarak bilinen Muhammed Bin Hüseyin (ölm.Hicri.408/
Miladi.1017) ayni zamanda Şam'da Fatımi Devleti'nin hakimiyetinde nakiblik yapmıştır.

Sonuç olarak şunları söyleyebilirim;
Fatımilerde Nikabet-Nakibü'l-Eşrâflık kurumu Hz.Hasan ve Hz.Hüseyin soyundan olanlar içindi.Nakibler halifelerin değişmesinde yerinde kalması uygun görülürse ibkâ edilir ve kendileri için bir ibkâ fermanı yazılırdı.Buradan hareketle ilk tayin de nikabet menşurlarının yazıldığını anlaşılmıştır.

Nakibler ilmiye sınıfından, hatta nakiblikle birlikte kadılık ve hatiplik görevlerini üstlenmişlerdir.
Abbasilerde olduğu gibi elçilikte yapan kimselerdi.

Bu makam babadan oğula geçebilirdi.
Nakibü'l Eşrafların Halifelerin yanında değerleri çok büyüktü. Halifelerin cüluslarında bayram namazlarında ve bayram tebriklerinde Nakibü'l-Eşraf halife ile birlikte hareket ederlerdi. Aynı camiide namaz kılar ve onun bayramını tebrik ederdi.

Dr.Seyyid Hüseyin Zerraki

Dünya Seyyidler ve Şerifler Kültür ve Araştırma Derneği

Genel Başkanı

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar DR. HÜSEYİN ZERRAKİ - Mesaj Gönder



Yorum yazarak Mercek Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Mercek Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Mercek Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Mercek Haber değil haberi geçen ajanstır.



İstanbul Markaları

Mercek Haber, İstanbul ile özdeşleşen markaları ağırlıyor.

+90 (530) 912 22 78
Reklam bilgi

Anket Bize öğretilen tarihimizin doğru olduğuna inanıyor musunuz?